Mindenkivel előfordulhat, hogy olyan ajándékot kap, ami valamilyen okból nem megfelelő számára. A nagy ünnepi bevásárlási láz az év elejére sem múlik el, csupán átalakul: az üzletek továbbra sem pihennek, hiszen a szezonvégi kiárusítással járó rohamok mellett sokan próbálják meg kicserélni az előzetesen kapott ajándékukat is. Blogbejegyzésünkben most összegyűjöttük számodra a főbb információkat a megvásárolt termékek cseréjével kapcsolatban és azt is, hogy milyen esetekben mit kell kötelezően visszavennie a kereskedőnek.
Rosszul elsült meglepetésből szeméthalom
Az ünnepi szezon és az azt követő leárazások menetét a tavalyi évhez hasonlóan, idén is átírta a járványhelyzet. További fennakadásokat okoz a globális ellátási láncok problémája, a chip-, papír- és konténerhiány, valamint a megnövekedett szállítási idő, költség és a forint gyengülése is.
A legfontosabb, amire érdemes ügyelnünk akkor, ha szeretteink megajándékozása a cél, a megfontolt, átgondolt ajándékvásárlás. Érdemes elkerülni a felesleges tárgyak vásárlását, hiszen a hanyagul megvásárolt meglepetések hatalmas terhet rónak a környezetünkre, hulladék formájában. Az ING nemzetközi kutatásából kiderült: 2018-ban közel 10 millió olyan ajándékot kaptak világszerte az emberek karácsonyra, amire nem volt szükségük, körülbelül 400 millió dollár értékben. Ezek egy része különböző jótékonysági boltokba, a másik része pedig egyenesen a szeméttelepekre kerül.
A leértékelések idején is legyünk megfontoltak!
Bármennyire is hat csábítóan a termékeken függő leértékelt cédula, mindenképpen kellő körültekintéssel vásároljunk, és csak azt vigyük magunkkal haza, amire valóban szükségünk is van! Az impulzusvásárlást ilyenkor is próbáljuk meg elkerülni!
Csere-bere fogadom. Van különbség nem tetsző, nem működő és nem jó között!
Ha minden igyekezet ellenére olyan ajándékot adunk vagy kapunk, ami valamilyen oknál fogva nem megfelelő, érdemes tisztában lennünk azzal, hogy a karácsonyi ajándékok cseréje is pontosan úgy működik, mint más termékeké.
Egy fizikai boltban megvásárolt terméknél a kereskedőre nem vonatkozik olyan jogszabály, hogy visszavegyen olyan árut, ami nem hibás, pusztán a mi igényeinknek nem megfelelő. Tökéletes példa erre, ha egy ruhát azért szeretnénk kicserélni, mert nem jó a méret. Ilyen esetben a gyakorlat boltonként eltérő. A vásárlási bizonylat bemutatásával legtöbbször 30 napon belül ki lehet cserélni az adott terméket egy másik, számunkra jobban megfelelő darabra.
Ha az ajándékba kapott termékkel kapcsolatban működési probléma merül fel, ami feltehetően gyártási eredetű, minőségi kifogással élhetünk. Hibás termék esetén pedig a jótállásra támaszkodhatunk. Ilyenkor a kereskedő három munkanapon belül köteles kicserélni a terméket, akár teljes áron, akár akciós áron értékesítette azt.
Panaszkodni is okosan érdemes
Fontos továbbá, hogy bár telefonon is jelezhetjük a panaszt, mégis érdemes írásban benyújtani azt, hiszen könnyebben dokumentálható és a későbbi ügyintézést is egyszerűbbé teheti. Mindig jelezzük egyértelműen, hogy panasszal élünk, mert a jogszabály a panaszra vonatkozóan írja elő a 30 napon belüli válaszadási kötelezettséget!
Más szabályok vonatkoznak az online vásárolt termékekre
Rendelt termékekkel egy fokkal könnyebb dolgunk van, mint a fizikai boltban megvásárolt társaik esetében. Jogszabály garantálja, hogy a vásárlónak 14 napos elállási joga van a termék átvételétől számítva, indoklás nélkül. Ez természetesen egyes termékeknél nem megoldható, például, ha romlandó ételről van szó. (Bővebben itt olvashatunk erről: http://www.kozlonyok.hu/nkonline/mkpdf/hiteles/mk14030.pdf)